Pages

Monday, April 11, 2011

Doa suami mohon isteri hamil

Salam..

Seorang suami sudah tentu ingin mendapatkan anak dari isteri yang dicintainya. Dia merasa terputus keturunannya apabila dirinya tidak mendapat anak. Bahkan, sekali pun mendapat anak, tetapi hanya seorang, terkadang suami merasa tidak cukup.

Seorang isteripun akan merasa bahagia bila dia hamil dari benih suaminya. Bahkan jika isterinya mandul, dia rela suaminya berkahwin lagi. Oleh itu, tentu bukan hanya isteri sahaja yang disibukkan dengan usaha agar hamil, melainkan suami pun seharusnya turut berusaha untuk itu. Bagaimana usaha suami supaya isterinya hamil? Bila suami tidak mampu untuk berusaha dengan ubat-ubatan, lalu apa yang sepatutnya dilakukan? Bagaimana petunjuk Islam dalam hal ini?


Firman Allah dalam surah Al-Anbiyaa' ayat 89:





Ertinya:

"
Dan (ingatlah) ketika Zakaria menyeru Tuhannya. "Wahai Tuhankku, janganlah Engkau tinggalkan aku seorang diri, dan Engkau adalah sebaik-baik pewaris."

Pada ayat ini Allah menjelaskan bahawa Nabi Zakaria memohon kepada Allah agar isterinya dapat menjadi hamil supaya kelak mempunyai pewaris dari darah dagingnya sendiri. Doa beliau ialah:




Ertinya:

"Wahai Tuhanku, janganlah Engkau tinggalkan aku seorang diri, dan Engkau adalah sebaik-baik pewaris."


Setelah Nabi Zakaria mengucap doa tersebut, maka Allah perkenankan dan isterinya hamil. Allah mengurniakan kesihatan dan kesuburan kepada isteri Nabi Zakaria sehingga mengandung, padahal sebelumnya dia mandul. Lahirlah dari rahimnya seorang putera bernama Yahya.


Terkabulnya doa Nabi Zakaria adalah kerana beliau dan isterinya adalah hamba yang menunaikan kebaikan yang diperintahkan oleh Allah. Dia selalu berdoa kepada Allah dengan penuh rasa haarap dan cemas, iaitu mengharapkan kurnia Allah dan cemas terhadap murka-Nya. Dalam berdoa, Nabi Zakaria mengucapkan dengan sikap merendah dan hati khusyuk yang tertumpu kepada Allah, tidak sombong dan tidak pula mengingkari nikmatNya.


Apabila seorang suami tidak dapat mengucapkan doa Nabi Zakaria dengan bahasa Arab, ia boleh diucapkan dengan bahasanya sendiri. Insya-Allah doa tersebut akan dimakbulkan oleh Allah.


Berdoalah anda kerana Allah Maha Mendengar.

No comments:

Post a Comment