Pages

Sunday, April 10, 2011

Hamil TANPA suami

SaLam..


Wanita yang hamil tentulah ada yang menghamilinya. Bila wanita hamil pasti dia mempunyai seorang suami. Namun, terjadi seorang wanita hamil,tetapi tidak mempunyai suami. Dalam keadaan demikian sudah pasti wanita tersebut mempunyai rasa malu yang amat besar, tertekan dan merasa bersalah.

Gambaran perasaan serba salah, malu dan stress ini di kemukakan oleh Maryam, ibu nabi Isa a.s. ketika beliau mengandung tanpa suami kerana Allah memilihnya sebagai wanita suci. Walaupun Maryam menyedari dirinya dikehendaki Allah mengandung dengan cara luar biasa, tetapi dia tetap menyedari sikap masyarakat terhadapnya. Hal ini Allah berfirman dalam surah Maryam ayat 22 da 23:



Ertinya:

"Lalu Maryam mengandungnya, lalu dia menyisihkan diri ke tempat yang jauh terpencil dengan kandungannya. Lalu rasa sakit akan melahirkan memaksanya (bersandar) pada pangkal pokok kurma. Katanya: "Alangkah baiknya aku mati sebelum (kelahiran) ini dan aku menjadi orang yang tidak bererti lagi dilupakan."

Perungkapan rasa gundah , malu, sedih dan hina bercampur-aduk dalam diri seorang wanita yang hamil tanpa suami secara tepat dinyatakan oleh Maryam pada ayat di atas. Menghadapi kenyataan pahit seperti Maryam berangan-angan untuk mati sebelum melahirkan bayi yang Allah takdirkan akan muncul tanpa ayah. Memang Maryam tidak mengatakan lebih baik bunuh diri daripada menanggung malu.

Hal itu tidak akan dilakukan kerana dia adalah seorang wanita muslimah yang sangat takwa kepada Allah. Namun dia tidak ingin menanggung malu yang telah dibayangkan pasti akan menimpa dirinya. Allah berkehendak untuk tetap meneruskan ketetapan-Nya walaupun manusia sejagat hairan, bahkan menuduh Maryam sebagai perempuan serong.

Demikianlah suasana batin seorang wanita yang hamil tanpa suami. Dia akan dilanda ketakutan dan ingin mengasingkan diri. Dia ingin berada di tempat sunyi yang jauh dari kawan karib dan masyarakat agar dapat mengubur rasa hina yang melekat pada dirinya. Keadaan ini tetap berlaku sampai sekarang dalam masyarakat serba beradab dan moden ini.

Kalau dalam masyarakat wanita yang hamil tanpa suami tidak lagi merasa malu, terhina dan sesak dadanya, itulah pertanda moral masyarakatnya telah rosak, hilang kesucian kemanusiaannya dan menjadi haiwan yang hanya mengenal kepuasan syahwat.

No comments:

Post a Comment